Ahad, 22 Mac 2009

Diet Seimbang

Diet Seimbang
Diet seimbang ialah sajian makanan yang mengandungi semua nutrien yang diperlukan oleh tubuh dengan kadar yang betul. Tubuh yang tidak menerima nutrien yang mencukupi dan seimbang akan menghadapi masalah penyakit. Setiap diet harus termasuk protein, karbohidrat (gula dan kanji), lemak, vitamin dan mineral. Tubuh anda memerlukan bekalan tetap nutrien ini untuk membesar, menggantikan tisu-tisu lusuh dan memberikan tenaga.

Prinsip Asas Diet Seimbang
Tiada satu makanan yang dapat membekalkan semua nutrien yang diperlukan oleh tubuh. Contohnya, beras membekalkan karbohidrat, manakala ikan kaya dengan protein.
Piramid makanan merupakan panduan yang berjaya membantu kita merancang makanan harian yang seimbang.



Tabiat Makanan Yang Sihat
Amalkan tabiat makan sajian makanan yang seimbang, seing mempelbagai makanan yang dimakan, dan tidak memilih makan yang digemari sahaja.
Makan mengikut waktu bukan kerap makan atau biarkan perut terlalu kosong
Displin diri dalam pengambilan makanan dengan aktiviti supaya sihat dan berat badan dapat dikawal.

Mengamalkan pengambilan makanan yang terjaga kebersihannya
Minum air masak secukupnya kerana tiga perempat tubuh badan manusia terdiri daripada air
Jangan mudah dipengaruhi iklan untuk memakan makanan yang manis, tinggi kandungan garam , terlalu berlemak dan berminyak.



Tiada ulasan:

Dokumen shaniza.