Ahad, 22 Mac 2009

SARAPAN PAGI

Sarapan pagi adalah sesuatu yang amat penting
Setelah lebih kurang 5-7 jam kita tidur, dan sebenar banyak tenaga dihabiskan sewaktu kita tidur. Ya, sewaktu kita tidur pun banyak tenaga digunakan. Kira-kira seketul ayam goreng nilai tenaga yang digunakan. Sewaktu kita tidur tenaga digunakan untuk tumbesaran dan seumpamanya.

Jadi kehilangan tenaga yang banyak memerlukan kita mengantikan dengan bekalan tenaga yang baru secepat mungkin atau di awal pagi kerana kita akan menjalani kehidupan yang lebih aktif di siang hari. Pelbagai aktiviti dilakukan dan sudah tentu banyak tenaga yang diperlukan.

Rugi jika tidak mengambil sarapan pagi
Apabila seseorang tidak mengambil sarapan pagi, paras gula dalam darah akan menjadi rendah. Ini akan mengakibatkan kekurangan bekalan nutrisi pada otak dan menjadikannya kurang aktif.

Pakar pemakanan sependapat bahawa mengambil sarapan adalah sumber pertama untuk memulakan kehidupan seharian, sekali gus mencergaskan minda. Kajian terbaru menunjukkan orang yang bersarapan secara tetap menikmati kehidupan berkualiti, tersusun, bersikap positif, lebih langsing dan memiliki daya tumpuan yang lebih baik.

Berapa kuantiti yang sarapan yang diperlukan?
Kuantiti pemakanan harian yang diperlukan adalah mengikut keperluan individu. Tetapi bagi saya, saya suka makan banyak di waktu pagi.

Pemilihan sarapan terutamanya yang kaya dengan karbohidrat, membekalkan tenaga, mampu menahan rasa lapar dan mengawal keinginan untuk makan di antara waktu sarapan dan makan tengah hari.

Pemilihan sarapan

Hidangan untuk sarapan haruslah seimbang, mudah dan cepat disediakan supaya tidak perlu berkejar masa untuk menikmatinya.

Sarapan sihat sebaiknya mengikuti pola makanan seimbang yakni komposisi karbohidrat 60-68 peratus, protein 12-15 peratus, lemak 20-25 peratus, dan serat 10-15 gram. Selain itu, porsi sarapan juga minima mencapai 20 hingga 25 peratus dari jumlah keperluan kalori selama satu hari.

contoh sarapan pagi cara timur



contoh sarapan pagi cara barat

Tiada ulasan:

Dokumen shaniza.